libertárius

Félig én-blog, félig politikai pamflet. Miről NEM szól a blog: nem akarja a libertárius eszmerendszer minden árnyalatát megjeleníteni, pláne nem kisajátítani. Nem képvisel és nem támogat egyetlen politikai pártot vagy létező szervezetet sem.

Friss topikok

Linkblog

Facebook oldaldoboz

Hekk vagy nem? Ennyiért nem hekk!

2015.10.13. 07:59 zombizan

Rendszeresen felbukkanó téma a sajtóban és blogokon a magyarországi bérhelyzet. Miért annyi, amennyi, sok vagy kevés. Hogyan lehet egyszerre munkanélküliség és krónikus, növekvő mértékű munkaerőhiány.

Ami talán újdonság, hogy a hagyományos hiányszakmák (programozó, gépészmérnök) mellett egyre többet hallani arról, hogy egyszerű, könnyen betanítható munkákra sincs elegendő ember (lásd balatoni vendéglátás körüli nyafogás az idei szezonban). Az utóbbival kapcsolatban a kézenfekvő megoldás, amit sokan javasolnak, főleg baloldali blogokon, a béremelés lenne. Ez valószínűleg tényleg megoldaná a helyzetet, hiszen havi nettó fél misiért elég sokan elszegődnének a Balaton mellé hekket sütni vagy felszolgálni. A munkaerőhiány okaként többnyire a külföldi munkavállalás népszerűségét hozzák fel. Ugyanannyi pénzért nem lenne rossz opció itthon robotolni a dohos londoni társbérlet helyett (a British Museum elkötelezett rajongóit és a zsigeri Orbángyűlölőket kivéve).

Hogy miért nem teszik ezt a munkaadók? A válasz politikai tábortól és vérmérséklettől függően: a) gonoszságból, b) mert az állam megfojtja őket az adókkal, c) nem jutott még eszükbe ez a kiváló megoldás. A b) pont igazságát nem vitatva a valóságot jóval prózaibbnak gondolom: egy átlagos magyar vállalkozás olyan alacsony nyereségességgel működik (ha egyáltalán), hogy tényleg nem fér bele a magasabb bér a munkavállalóknak. A halsütő szeretne kinyitni, de ha kétszer akkora pénzt fizet az alkalmazottaknak, akkor hekk helyett max snecit tudna aranyárban kínálni. Nagyon szeretne embert kapni – annyiért, amit fizetni tud. Tartja magát az elveihez, hogy „ő cigányt már pedig nem”, de lassan majd ebben is kompromisszumra kényszerül.

A megoldást az élet fogja hozni. Előbb vagy utóbb lehúzzák a rolót azok a vállalkozások, ahol európai viszonylatban nevetséges bérekkel igyekeznek túlélni. A maradók szépen emelgetik az áraikat, amin az ügyfelek természetesen rettenetesen fel lesznek háborodva. A budapesti ingatlanpiacot tágabban értelmezve nem csak a lakásárak és bérleti díjak emelkedése a „jelenség”, hanem a kapcsolódó szolgáltatások (felújításban dolgozó szakemberek, takarítók stb) elérhetetlensége és/vagy csapnivaló minősége is. A válság törést okozott a hosszabb távú felzárkózási trendekben, de éppen az elmúlt hónapok mutatják, hogy az elmaradt áremelések lavinaszerűen tudnak a piacra zúdulni.

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://libertarius.blog.hu/api/trackback/id/tr227963858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ralf 2015.10.13. 09:33:40

A bér akkor alacsony, ha nincs aki munkát vállalna érte. Ha valaki anniyért, amennyit ajánlanak neki, elvállalja a munkát, akkor nyilván a fizetés megfelel. A vállakozó meg, ha meg akar élni, majd feltalálja magát. Ha ez nem megy, akkor más munkát keres magának, és a helyét elfoglalja az, aki találékonyabb. Attól nem félek, hogy a Balaton partján éhen maradunk.

bElannaTorres 2015.10.13. 13:12:55

Érdekes ez, a szakterületemen munkaerőhiány van. A bérek mégse emelkednek, a megoldást a külsős vállalkozók jelentik - jelentem nyomott árakon
idővel eltűnnek ők is mert tényleg nehezen tartható fent a vállalkozás úgy hogy idő már szinte alig van a munkára, a kis pénz miatt viszont sok munkát kell vállalni.

csőcsere 2015.10.13. 13:36:52

Pontosan! A vállalkozások csak a nyereség terhére tudnak alkalmazottaknak fizetni.

Megoldás:
1. Vállalkozás jócskán megemeli az árait ÉS a szolgáltatott értéket, hogy nagyobb nyereséget termeljen.
2. Alkalmazotta(ka)t elküldi, tulajdonos(ok) dolgozik/dolgoznak.
3. Mindkettő egyszerre.

Ez utóbbi a legjobb megoldás, tulajdonosnak mindenképpen, pénzügyileg.

ingyenebed 2015.10.13. 13:37:35

azt mondjuk el tudom képzelni hosszú távon, hogy leépül a balatoni turizmus. árat lehet emelni, csak egy idő után már azért a pénzért el lehet menni külföldre, Erdélybe, stb. és ezek nagyobb (vagy csak legalább új)élményt nyújtanak.
én is piachívő vagyok, tehát azt mondom, ilyen a szelávi, de tudomásul kell venni, hogy adott területek, ágazatok vagy akár népek, államok vesztesei a versenynek, és kihalnak. ahogy cégek, tevékenységek is szűnnek meg. hosszú távon. ez nem baj, csak ne csodálkozzunk.
ami történhet, hogy a politika beavatkozik, hiszen folyamatosan szavazókat vásárol. persze ettől nem lesz jobb, csak más.

Doubledeceker 2015.10.13. 13:46:11

22-es csapdája ez, mert nem tudnak árat emelni, hiszen akkor nem tudják a népek megfizetni a szolgáltatást.

Ha mindenütt egycsapásra emelnék a béreket és az árakat is, akkor talán változhatna valami. Végeredményben nem történne sok minden, csak az, hogy nagyobb tőke forogna kézen közön, talán mindenki jobban járhatna.

De ezt egy tollvonással elintézni nem lehet, sőt gyanítom gazdaságilag nonszensz a dolog.

Egy biztos nincs világos kép a mai magyarországi munkaerő helyzetről, egyszerre lehet hallani biztató és inkább többször lesújtó híreket.

Valaki írja már meg mi a valós helyzet valójában.

shred 2015.10.13. 13:49:34

Kicsit off, de azt tudja valaki, hogy a balatoni büféseknek miért mániájuk, hogy az egész éves bevételt a nyári szezonban kell kitermelni? Ezeket az embereket törvény tiltja el az év egyéb időszakában történő munkavégzéstől? Én azt hittem, hogy alapból üzemel valahol egy vagy több büfé, kocsma, akármi egész évben, a nyári hekkes-lángosos biznisz meg kiegészítőként megy.

Brix 2015.10.13. 13:56:01

A balatoni vállalkozóknak tudomásul kellene venni, hogy senki sem fog elmenni hekket sütni, 10-12 órában, ráadásul idénymunkára, olyan kevés pénzért amit ők kínálnak.
Most beindult egy olyan folyamat , hogy akinek van eladható tudása, egyre drágábban kínálja magát, és nem fog elmenni szarért-hugyért dolgozni. Az ingatlanpiacon is egyre drágában mérik a kiadó lakások árát , így nyilván nem lehet már régi árakon munkát vállalni...
A migráció katasztrófális hatásai még megakaszthatják a mostani kedvező folyamatokat, hiszen ha Nyugat-Európát felesleges munkavállalók milliós tömegei árasztják el, ami az egész európai munkaerőpiacon lenyomja majd a béreket. Nem véletlenül gyűlölik a migránsokat ilyen sokan, hiszen az európai emberek munkáját jönnek elvenni, és az itteni béreket akarják leszorítani velük.

erol 2015.10.13. 14:01:28

@shred: Nem vagyok büfés, vagy szakértő de szerintem az lehet az oka, hogy csak nyáron mennek az emberek a Balatonhoz.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2015.10.13. 14:03:21

Én a Balaton partján a keszthelyi viszonyokat ismerem. Keszthely ugye nem tipikus balatoni település, mert van egy viszonylag jelentős állandó lakosság (kb. 20 0000 fő), intézményei (iskolák, kórház) miatt helyi központ jellege is van, illetve vannak olyan helyi vagy közeli turisztikai célpontok (pl. Hévíz), ami egész évben behozhatná a látogatókat. Mivel messze van Budapesttől, a nyári buliturizmus számára sem vonzó. Ehhez képest a vendéglátósok igen nagy része ki sem nyit szezonon kívül. A nyári szezonban viszont elképesztő számú hely van. Nem hiszem, hogy ezek az emberek önmaguk ellenségei lennének, illetve van is némi rugalmasság a rendszerben, mert amikor nagy ritkán befagy a Balaton, akkor a parti helyek közül van, aki kinyit a korcsolyázók kedvéért. Októbertől májusig csak azok a helyek pörögnek, akik eleve nem a szezonra specializáltak.

Netuddki. 2015.10.13. 14:13:12

Mindig a fejétől bűzlik a hal. Olyan politikusokat választunk meg akik mind az állami rablógazdálkodásban hisznek. Ami abból áll, hogy szerintük a pénznek az államnál jobb helye van mint a magyar gazdaságban.
Ebből kifolyólag alacsonyak a bérek, nincs fizetőképes kereslet a szolgáltatásokra. A szolgáltatók ezért nem tudnak fizetni az alkalmazottaknak se, akik inkább elmennek külföldre. Ez a spirál megy már a magyar gazdaságban úgy a 90-es évek végétől, és a helyzet egyre szarabb lesz...

halaloszto 2015.10.13. 14:25:17

1. csatlakoztunk az EUhoz. az EUban egységes átjárható munkaerőpiac van. és át is járunk. Az EU nem csak úgy fejleszti az országot hogy ad pénzt utakra, hanem úgy is hogy kikényszeríti a magasabb béreket. Nem jogszabályal, hanem pusztán a szabad költözéssel.

2. közmunka. a napról napra élő képzetlenek voltak eddig a puffer az ilyen idénymunkákra. Most a közfoglalkoztatás van segély helyett, ami mellett nem tud elmenni két hétre meggyet szedni mert elveszti a közmunkás státuszt. a rövid igazi melóért nem kockáztatja a viszonylag stabil közmunkát.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2015.10.13. 14:37:45

@halaloszto: igen, a kivándorlás mellett a közmunka is elviheti a belépő szintű munkaerő kínálat egy részét. Illetve ott van a demográfia is, mert már a kilencvenes évek közepén született gyerekek lépnek be a munkaerő piacra, amikor a születések száma jóval elmaradt a hetvenes-nyolcvanas évekétől.

StanLee · https://newsroll.net 2015.10.13. 15:07:46

A balatoni biznissz azert rossz, mert tenyleg a szezonban kell osszehozni mindenkinek az eves penzet, de leginkabb a vallalkozoet.

Volt egy szobatarsam az egyetemen, egy kis penzre tett szert kozepiskolas koraban es abbol vett egy BÜFÉ-t a Balatonon. Par evig ugy tolta, hogy nyaron reggeltol estig a bufeben volt o is, az egesz csalad, minden ismeros, akinek nem kellett dolgoznia es a fizetett alkalmazottak, akik szinten egyetemistak, foiskolasok voltak. Ahogy kitermelte a penzt, csak kiadta a bufet. Azt mondta, hogy nem lehet gazdasagosra kihozni a bufet annyiert, amennyiert o kidaja, de minden evben van egy balek, aki kiveszi tole. Azt is mondta, hogy csak es kizarolag fiatalokkal lehet dolgozni, ugy, hogy a tulaj is fiatal, mivel a szezon a nyari szunidovel esik egybe. Lehet azota valtozott a biznisz...

Nzoltan 2015.10.13. 15:13:44

@zombizan: És bizony azok nagy érsze gyakorlatilag semmit nem hajlandó lelkiismeretesen csinálni. Közben híresen megbízhatatlanok. Nem csak itt, hanem Nyugat-Európában is.

Nzoltan 2015.10.13. 15:15:32

Aztán ne felejtsük el sajnálni azokat a vállalkozásokat, amelyek egy alkalmazott zsírján éldegélnek.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2015.10.13. 15:25:38

@StanLee: ha strandon van a hely, akkor napokon múlhat, bukik-e a szezonban a bérlő. Jön egy hidegfront, és annyi a strandéletnek.

Doubledeceker 2015.10.13. 15:51:06

@zombizan:

Tavaly voltunk a Balatonon nyaralni, előtte évekig csak külföldön. És 10 napból, 5x esett egész nap, a többin, meg időszakosan.

A büfések folyamatosan szívtak, mert azért az árú rájuk is rohad részben. Ahol a szállásunk volt, azoknak volt két büféjük a parton és egy cukrászdájuk, meg a szálláshelyek. Ők mondták, hogy csak így jön ki belőle a pénz.

Egyszerűen rövid a szezon itt nálunk, illetve már nincs annyi vendég mint régen.

+ valaki írta feljebb, hogy miért nem dolgoznak ezek a népek szezonon kívül is, azért nem olyan könnyű olyan elfoglaltságot találni, hogy mellette minden nyáron 3 hónapra leléphessen az ember.

De továbbra is kérdem mi a valós helyzet most a munkaerő piacon????

Kivlov 2015.10.13. 15:58:19

Konkrétan a halsütővel az a gond, hogy 4-5 hónap alatt akarja megkeresni az egész évnyi megélhetéshez a pénzt. Ezért nem akar emberi bért fizetni.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2015.10.13. 15:59:54

@Doubledeceker: "mi a valós helyzet most a munkaerő piacon???? " Erre az őszinte válasz az, hogy tudja a fene. Talán nincs is értelme MAGYAR MUNKAERŐ PIACról beszélni, annyira sok földrajzi és szektorális szegmense van. Másik oldalról vannak olyan jelek, pl. a budapesti ingatlanpiacon, ami arra utal, hogy a 2008 óta tartó válságnak talán már nem csak a hivatalos statisztikák szintjén van vége. Viszont ez alkalmazkodási kényszerrel is jár a vállalkozások számára, pl. a bérköltségek várható emelkedése révén. Aki túlélte a válságot, még belebukhat a fellendülésbe :-)

Doubledeceker 2015.10.13. 16:06:45

@zombizan:

Na igen, az ingatlan piac meglódulása számomra érthetetlen, elmentek 500.000-ren, csomó embernek nincs munkája, sokan még csak most szabadultak a deviza hiteltől.

Nem látom, mi hajtja fel az ingatlan árakat. Én is gondolkodom a vételen, de egyelőre nem veszek semmit, mert nem tudom 5 éve múlva mikor összedől a kártyavár, kinek adom el.

Vagy az emberek tényleg azt hiszik, itt már csak lassú emelkedés jön, szívás nélkül??????

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2015.10.13. 16:15:55

Budapest azért eléggé más helyzetben van, mint az ország többi része. Nem tudom, a nettó ki- és bevándorlás egyenlege budapesti szempontból hogy nézne ki, de az biztos, hogy ide jönnek is az emberek, nem csak mennek. Az árakat szerintem az hajtja, hogy nagyjából 2008 őszétől 2014 őszéig estek, ill. stagnáltak az árak, így amit most látunk, az jelentős részben csak ennek az inflációs korrekciója. Ez nem magyarázza meg a teljes emelkedést, de segít perspektívába helyezni a jelenséget. Szerintem pánikszerűen ne vegyél lakást, de én az árak visszaesésére nem számítanék. Ami elképzelhető, hogy a mostani nekirugaszkodás után jön majd egy stagnálás, de én még min. 2-3 évig emelkedésre számítok. Aki hitelképes, annak most jó feltételekkel adnak hitelt a bankok, és a befektetési célú kereslet is nagy.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.10.13. 17:56:37

Én egy ilyen idényjellegű munka bérezését nem tartanám reprezentatívnak a gazdaság egésze szempontjából, mert nyilván az átlagnál jóval magasabb munkabérek kellenének, hogy egy 3-4 hónapos munkaviszony csábító legyen. (Arról nem is beszélve, hogy szerintem a probléma nem tipikusan magyar, csak pl. az osztrák síszállásoknak ott van az olcsó magyar munkaerő pótlékként.) Arról azért szívesen megnéznék egy statisztikát, hogy tényleg krónikus munkaerőhiány van-e ezekben a képzettséget nem igénylő állásokban.

djpeter 2015.10.13. 18:51:02

Úgy kezdeném megszuntetnm az összes munkaerő kölcsönzést azutan a par órás bejelentést es két lehetosrget adnák. 4 óra vagy túlóra Ennyi. Volt egy felmérés pár hónapja hogy a megvizsgált munkahelyek 87%-a csal becsap és átveri a dolgozókat. Mellesleg én is és a párom is ilyen tapasztalatok birtokában vagyunk folyamatosan. A páromat arra akarták kényszeríteni hogy irka alá a hamis jelenlétit. Persze a túlóra ugrott bolna minden nap. Napi 2-3 óra. Mindig volt de néha 5 is. Persze el is küldtek. Fel lett jelentve a cég és megúszták. Engem pedig a nav zaklatott 8 hónapig mert kiküldtek a cafeteriával kapcsolatban 4 oldal kérdést és nem tetszett nékik a válaszom. Belém kötöttek hogy nem a valóságot irtam le és ha nem vigyázok még jól meg is ba...nak. Bementem egyeztetni mert szoltak hogy be szeretnék menni és Kiderült a második behívás után mert az elsőnél nem mondták el mi a szitu,hogy a cég alkalmazottai másképpen vallottak. Felhívtam bent valakit higy mi a fa...om van mert már fenyegetnek pedig igazat mondok. Erre Kiderült hogy majd ők megmondják helyettem hogy mit kellett volna vallanom. Igy is lett. Azóta csend van. Persze tudjuk hogy akik ott dolgoznak mind azt vallották amit a cég mondott. Egy fecske nem csinál semmit max elköltözik.
süti beállítások módosítása