libertárius

Félig én-blog, félig politikai pamflet. Miről NEM szól a blog: nem akarja a libertárius eszmerendszer minden árnyalatát megjeleníteni, pláne nem kisajátítani. Nem képvisel és nem támogat egyetlen politikai pártot vagy létező szervezetet sem.

Friss topikok

Linkblog

Facebook oldaldoboz

Technika szakkör és fellendülés

2011.01.31. 23:08 zombizan

Demján Sándor az Origo cikke szerint a Miskolci Egyetemen kijelentette, betiltaná a művészeti szakköröket azokban az iskolákban, ahol nincs legalább kétszer annyi technika szakkör. Hiszen, tette hozzá nagy emberünk, "a dolgozó, termelő embernek kell példaképnek lennie, nem a művésznek."

A műszaki-technológiai kultúra politikai rendszertől függetlenül jól beazonosítható, markánsan megjelenő, többnyire elfogadott és elismert érdeklődési kör, világnézet, viselkedési forma. Nálunk talán a szocializmus évtizedei alatt élte relatív virágkorát, részben azért, mert a rendszer szűk keretei között is alkotási és érvényesülési lehetőséget biztosított az efelé orientálódó embereknek. Másrészt a rendszer szempontjából a technikusok és mérnökök valószínűleg kevésbé számítottak gyanús elemnek, potenciális bajkeverőnek, mint a bölcsészek, jogászok, tanárok vagy közgazdászok. Megvolt a maga nemzetközisége is a műszaki szférának, leginkább KGST körökben, orosz nyelven, de azért a kapitalista országok irányába is. Korábban dinamikusan fejlődött a háború előtti időkben, vagy akár a nagy háborúk alatt, még régebbre visszatekintve pedig a XIX. század nagy mérnök egyéniségei és műszaki alkotói jelenthetnek inspirációt a mai nemzedékeknek. A rendszerváltással kicsit megkopott a nimbusza, a műszaki kultúra új viszonyokhoz alkalmazkodni nem tudó képviselői gyakran visszaszorultak a szandálos-zoknis rendszergazda szerepébe. Ugyanakkor belőlük (is) verbuválódott a magyar gazdasági elit, a sikeres vállakozások számottevő részét a régi műszaki szakemberek alapították és működtették. Az idetelepülő multinacionális cégek pedig tömegével keresték a fiatal szakembereket, kiváló kereseti és előremeneteli lehetőségekkel kecsegtetve a rátermett és ambíciózus mérnököket.

A hazai oktatási rendszer deficitjéről nagyon sokat írnak és beszélnek, bár a megoldási javaslatok két, eléggé ellentétes pólus köré csoportosulnak. Az egyik nézet szerint vissza kell térni az évtizedekkel korábbi szemlélethez és oktatási módszerekhez, emelni kell a követelményszintet, korlátozni az egyetemi keretszámokat, és akkor műszaki kultúránk újra szép lesz, méltó régi, nagy híréhez. A másik megközelítés szerint éppen ezekkel a módszerekkel, a tananyagra fókuszáló, gyerekeket stresszelő oktatási rendszerrel van a baj, ehelyett kompetencia alapú oktatásra, széles körű képesség- és személyiségfejlesztésre van szükség. Akár művészeti szakkörre röpdolgozat helyett. Nem meglepő, hogy Demján Sándor ebben a vitában a konzervatív oldal mellett hallatja hangját, és nem csak azért, mert ma éppen ennek van szezonja. Puszta eredményességi szempontból egyszerűbbnek tűnik a régi, akkoriban bevált módszerekkel próbálkozni. Én is tanultam heteket egy-egy vizsgára az egyetemen, gondolom Demján Sándor is. Túléltük, szimpla biológiai alapon a mai gyerekek is túl kéne, hogy éljék. 

Amit én nem tudok felmérni, de szerintem más sem, hogy a megváltozott világból, a megváltozott elvárásokból adódó szemléletbeli különbség mennyire ítéli eleve kudarcra ezeket a próbálkozásokat? Mai viszonyok között sokkal árnyaltabb módokon lehet lázadni, mint annak idején tehettük. Látszólagos menekülési utakat kínál a költségtérítéses képzés, vagy a hallgatókra vadászó, kevésbé népszerű intézmények alacsony ponthatárai. A dolce vitázás és a média által közvetített, illuzórikus életformák. Amíg régen csöves lehettél vagy rendes ember, ma lehetsz Való Világ szereplő vagy költségtérítéses média szakos hallgató egy vidéki főiskolán. Ha a praktikumra kevésbé fogékony generáció előtt bevágják a művészeti szakkör ajtaját és minden előkészítés nélkül az egyébként jószándékú technikatanár karjaiba lökik őket, előfordulhat, hogy Rubik Ernők és Kármán Tódorok tömegének szárnyra bocsátása helyett újra divatba hozzuk a hajtetű árusítást az aluljárókban.           

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://libertarius.blog.hu/api/trackback/id/tr982629293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

erdészpista 2011.02.05. 19:30:51

A legegyszerűbb, ha nem mondjuk meg, miből mennyit kéne, mert rohadt nehéz, ha nem lehetetlen megítélni, mi "hasznosabb" a társadalomnak (nem beszélve erről, hogy ezek autoriter, erőszakos megmondások), hanem hagyjuk, hogy minden gyerek azzal foglalkozzon, amivel akar, ezzel egyrészt libertariánus módon járunk el, másrészt nem kockáztatjuk, hogy évekig képzünk valakit valamire, amivel aztán nem fog foglalkozni később, vagy csak szimplán boldogtalan lesz tőle, ami visszaüt társadalmi szinten is.

Persze a valóságban ezt nem ilyen egyszerű megoldani, mert nem lehet folyamatosan változtatni a tanárok eloszlását az igény szerint, de erre kéne törekedni.

Ez a strukturális része a dolognak, a másik a tematika egy adott területen, ahol szintén lehet vitatkozni, hogy vajon az elméleti vagy a gyakorlati rész erőltetése a jobb. Erre egyrészt szintén tudom mondani az előző dolgot, amennyiben egyetemi képzésről van szó, az általános-gimis nehezebb téma, mert a diák nem tudja még megítélni, miről kéne tanulnia, szóval ez keményebb dió.

Mindkettőre választ adhat, ha a mostani állami, központi rendszer helyett privát iskolák lennének, különböző rendszerekkel, megközelítésekkel, és akkor egyrészt nagyobb választása lenne a szülőnek, gyereknek is, másrészt a piac valszeg jobban meg tudja mondani, mire van igény, mi működik, mi sikeres hosszú távon, mint néhány bürokrata a minisztériumban.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.02.09. 21:11:51

Egyetértek.
Jómagam sem vagyok mentes a műszaki sovinizmustól, de ez egy baromság. Egy művészeti hajlamú gyerek nem fog elmenni fizikaszakkörre.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2011.02.15. 06:19:50

@erdészpista: én abban hiszek, hogy az alaptudást és az alapvető készségeket kell megfelelő szinten és mélységben átadni, minden másra az élet fogja megtanítani a gyerekeket. Persze arról a végtelenségig lehet vitatkozni, hogy mi számít alaptudásnak, hol húzzuk meg a határokat. Alapvetően kompetencia párti vagyok, leginkább azért, mert az én időmben nagyon nem ez volt, és láttam, mennyire rosszul működött a korábbi rendszer. Annak ellenére, hogy akkor egy vidéki főiskolára sem lehetett bejutni olyan eredményekkel, ami most a legnépszerűbb néhány egyetemet és szakot leszámítva mindenhova elegendő lenne.
süti beállítások módosítása